CODEX, testy płatkowe, testy naskórkowe, testy skórne, istotność kliniczna, próby skórne, znaczenie kliniczne, dodatni, test płatkowy, test kontaktowy, test naskórkowy, dodatnia próba płatkowa, próba kontaktowa, próba naskórkowa, patch test, test stykowy, dodatnie, testy płatkowe, testy kontaktowe, próby płatkowe, próby kontaktowe, próby naskórkowe, patch testy, testy stykowe Testy Płatkowe testy naskórkowe testy kontaktowe próby płatkowe próby naskórkowe próby kontaktowe próby plasterkowe testy plasterkowe patch test ICDRG zapis odczyt interpretacja CODEX CODEX, testy płatkowe, testy naskórkowe, testy skórne, istotność kliniczna, próby skórne, znaczenie kliniczne, dodatni, test płatkowy, test kontaktowy, test naskórkowy, dodatnia próba płatkowa, próba kontaktowa, próba naskórkowa, patch test, test stykowy, dodatnie, testy płatkowe, testy kontaktowe, próby płatkowe, próby kontaktowe, próby naskórkowe, patch testy, testy stykowe Testy Płatkowe testy naskórkowe testy kontaktowe próby płatkowe próby naskórkowe próby kontaktowe próby plasterkowe testy plasterkowe patch test ICDRG zapis odczyt interpretacja CODEX

dermatolog.eudiagnostykaCODEX

profesor Radosław Śpiewak, lekarz, specjalista dermatolog i wenerolog, Ambulatorium Dermatologiczne, Kraków

dr hab. med. Radosław Śpiewak, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalista dermatolog, wenerolog i alergolog, członek rzeczywisty Europejskiego Towarzystwa Wyprysku Kontaktowego (ESCD), członek Komitetu Naukowego 10 Kongresu ESCD w Strasburgu w 2010 roku i 11 Kongresu ESCD w Malmo w 2012 roku. Testy płatkowe wykonuje od 1991 roku (ponad 1000 osobiście wykonanych testów). W polskich i międzynarodowych czasopismach opublikował ponad 20 artykułów, których tytuły zawierały hasła "testy płatkowe", "zapalenie skóry", "wyprysk" lub "alergia kontaktowa" (w 4 językach). Autor artykułu o alergii kontaktowej w programie edukacyjnym Polskiego Towarzystwa Alergologicznego. Laureat Nagrody Howarda Maibacha (American Society of Contact Dermatitis, USA 2003).

→ jak umówić się na wizytę do profesora Śpiewaka
→ opis przebiegu testów płatkowych

CODEX

System oceny istotności klinicznej dodatniego testu płatkowego

C (current)

Odczyn istotny dla obecnej choroby (chory miał styczność z haptenem w przebiegu obecnego epizodu choroby i stan skóry uległ poprawie po przerwaniu narażenia)

O (old)

Odczyn istotny w przeszłości (kontakt z haptenem prowokował w przeszłości epizody zapalenia skóry)

D (don't know)

Istotność trudna do określenia (nie można ustalić, czy narażenie obecne lub przeszłe, oraz czy ma/miało znaczenie dla rozwoju objawów chorobowych)

E (exposed)

Występowało narażenie na dany hapten, jednak nie powodowało zapalenia skóry

X (cross-reaction)

Wynik dodatni na skutek krzyżowej reakcji z innym (istotnym klinicznie) haptenem

Ulepszona wersja systemu COADEX opisanego w:
1. Śpiewak R. Patch testing for contact allergy and allergic contact dermatitis. Open Allergy J 2008, 1: 42-51.
2. Śpiewak R. Testy płatkowe. alergologia.biz.pl 2009, 1: 1-4.

Wersja polskojęzyczna systemu CODEX © Profesor UJ dr hab. med. Radosław Śpiewak, wszystkie prawa zastrzeżone.

dermatolog.eudiagnostykaCODEX

Document created on 23 May 2014, last updated on 24 May 2014.