fotoalergia, uczulenie na s這鎍e, 鈍iat這, alergia na s這鎍e, uczulenie na s這鎍e, nadwra磧iwo嗆 na s這鎍e, s這neczna, s這neczne, ultrafiolet, fotoalergia, fototesty, wielopostaciowe osutki 鈍ietlne, PLE, polymorphic light reaction, fotodermatoza, fotouczulenie, fotoalergia fotoalergia, uczulenie na s這鎍e, 鈍iat這, alergia na s這鎍e, uczulenie na s這鎍e, nadwra磧iwo嗆 na s這鎍e, s這neczna, s這neczne, ultrafiolet, fotoalergia, fototesty, wielopostaciowe osutki 鈍ietlne, PLE, polymorphic light reaction, fotodermatoza, fotouczulenie, fotoalergia

og這szenia:
→ og這szenia r騜ne

→ po篡teczne publikacje

dermatolog.euchoroby sk鏎yfotoalergia ("alergia na s這鎍e")

Co to jest fotoalergia?

dr hab. med. Rados豉w 如iewak, profesor UJ
specjalista dermatolog, wenerolog i alergolog

prof. Rados豉w 如iewak, lekarz, specjalista dermatolog, Krak闚

dr hab. med. Rados豉w 如iewak, specjalista dermatolog (Krak闚) prowadzi badania naukowe nad fotodermatozami, w szczeg鏊no軼i nad fotoalergi (fotalergiczne kontaktowe zapalenie sk鏎y). Autor publikacji naukowej na temat chor鏏 fotoalergicznych. W praktyce klinicznej zajmuje si diagnostyk i leczeniem fotodermatoz.

→ um闚 si na wizyt do prof. 如iewaka

Choroby fotoalergiczne sk鏎y s odmian alergicznych chor鏏 sk鏎y (wyprysk kontaktowy lub pokrzywka), w kt鏎ych reakcja chorobowa zachodzi przy jednoczesnym zadzia豉niu na sk鏎 dw鏂h czynnik闚: okre郵onej substancji chemicznej (alergenu) oraz promieniowania ultrafioletowego (z regu造 jest to UVA). Pod wp造wem promieniowania dochodzi do reakcji fotochemicznych, w wyniku kt鏎ych rozwija si reakcja alergiczna.

Wyprysk fotoalergiczny (fotoalergiczne kontaktowe zapalenie sk鏎y) jest stosunkowo cz瘰ty i objawia si obecno軼i ostrych lub przewlek造ch zmian zapalnych sk鏎y (wyprysk) w miejscach wystawionych na dzia豉nie uczulaj帷ej substancji oraz promieniowania s這necznego (lub promieniowania UV ze sztucznych 廝鏚e). Fotoalergie najcz窷ciej rozwijaj si na substancje zapachowe perfum i kosmetyk闚, filtry przeciws這neczne (tak, to nie jest pomy趾a!), leki, 鈔odki odka瘸j帷ej (na przyk豉d w myd豉ch antybakteryjnych) oraz konserwanty kosmetyk闚. Wszystkie te substancje mog powodowa nie tylko fotoalergi, ale r闚nie "zwyk陰" alergi, czyli tzw. wyprysk kontaktowy. Jednak w fotoalergii, je瞠li na sk鏎 nie dzia豉 鈍iat這, to dana substancja jest dobrze tolerowana. Chorzy (a nawet lekarze) cz瘰to nie s w stanie skojarzy czynnik闚 powoduj帷ych fotoalergi, poniewa konieczne jest zadzia豉nie drugiego czynnika prowokuj帷ego, jakim jest 鈍iat這. Ponadto zmiany sk鏎ne rozwijaj si kilkana軼ie do kilkudziesi璚iu godzin p騧niej.

Diagnostyka wyprysku fotoalergicznego: Identyfikacji substancji odpowiedzialnych za fotoalergi s逝膨 fototesty p豉tkowe (ang. photopatch test): na plecy pacjenta nakleja si specjalne plastry zawieraj帷e pr鏏ki podejrzewanych substancji. Po 2 dniach plastry odkleja si, a plecy pacjenta na鈍ietla si niewielk dawk promieniowania UVA. Je瞠li badana osoba jest uczulona na badan substancj, w miejscu jej na這瞠nia na sk鏎 plec闚 rozwinie si odczyn zapalny - wyprysk, co potwierdza rozpoznanie fotoalergii na t substancj. Unikanie zidentyfikowanej substancji jest jednoznaczne z wyleczeniem.

Pokrzywka s這neczna (pokrzywka 鈍ietlna) jest inn, rzadsz form fotoalergii - w tej chorobie w ci庵u kilku minut od wyj軼ia na s這鎍e dochodzi do powstania zaczerwienienia sk鏎y, sw璠z帷ych b帳li, obrz瘯u sk鏎y i bardzo silnego 鈍i康u. Zmiany te s ograniczone do obszar闚 ods這ni皻ych, zwykle utrzymuj si kilka godzin. U niekt鏎ych os鏏 pokrzywka s這neczna mo瞠 uniemo磧iwia opuszczanie pomieszcze zamkni皻ych.

Diagnostyka pokrzywki s這necznej jest trudniejsza ni wcze郾iej opisanej choroby. Podstaw diagnostyki s tzw. pr鏏y 鈍ietlne, czyli prowokacja sk鏎y wzrastaj帷ymi dawkami promieniowania widzialnego i ultrafioletowego o r騜nej d逝go軼i fali. Niekiedy udaje si wykry fotoalergen (np. lek czy sk豉dnik kosmetyku), jednak wi瘯szo嗆 pacjent闚 jest uczulona na tak zwane fotoalergeny endogenne, kt鏎e pod wp造wem promieniowania powstaj z w豉snych, prawid這wych bia貫k obecnych surowicy chorego.

Fotoalergi mo積a diagnozowa i leczy!
Im wcze郾iej zg這sisz si do lekarza, tym szybciej b璠ziesz zdrowy.

→ jak um闚i si na wizyt do prof. 如iewaka
→ fotoalergia: dowiedz si wi璚ej z Dermatopedii

dermatolog.euchoroby sk鏎yfotoalergia ("alergia na s這鎍e")

Ta strona jest cz窷ci Edukacyjnego Portalu Dermatologicznego dermatolog.eu (kontakt).
Z niniejszego dokumentu mo積a korzysta wy陰cznie na warunkach okre郵onych
w zastrze瞠niu praw autorskich oraz wykluczeniu odpowiedzialno軼i prawnej.
Document created: 15 September 2009, last updated: 25 April 2012.